• İSTANBUL
  • İMSAK
    00:00
    GÜNEŞ
    00:00
    ÖĞLE
    00:00
    İKİNDİ
    00:00
    AKŞAM
    00:00
    YATSI
    00:00
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0

Yeniden İpek Yolu

Yeniakit Publisher
2013-10-28 21:01:01 - 2013-10-29 08:39:15
Yeniden İpek Yolu

Küresel ticaretin rotasının değiştiğini, ticari dengelerin doğuya kaydığını dile getiren Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, bugün için vazgeçilmez olan denizyolu ticaretinin yerine gelecekte tarihi İpek Yolu’nun geçeceğini vurguladı. Projenin sadece ulaştırma değil, kültür, turizm ve iletişim alanında da yenilikler doğuracağını belirten Yıldırım, “Küresel ilişkiler sınır tanımaz iletişim ağlarıyla çok daha hızlı bir şekilde gelişmektedir” değerlendirmesinde bulundu.

İSTANBUL - Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, dünya genelinde doğu ülkelerinin daha fazla geliştiğini, bu durumun tarihi İpek Yolu’na büyük imkanlar sağlayacağını belirterek, “Dünya ticareti doğuya kayıyor, doğudaki büyüme yüzde 11, batıdaki büyüme yüzde 6. Dolayısıyla dinamik değişim doğuya doğru oluyor” dedi. Uluslararası İpek Yolu Kongresi ve 10. Ankara Düşünce ve Araştırma Merkezi (ADAM) Konferansı’nda gerçekleşen “Bakanlar Oturumu” panelinde konuşan Yıldırım, tarihi İpek Yolu’nun 2008 küresel krizi sonrasında dünya ticaretinin rotasının değiştiğine dikkati çekerek, “Zenginlik merkezleri ve dünya ticaretinin doğuya doğru aktığını görüyoruz” ifadelerini kullandı.

TİCARET DOĞUYA KAYIYOR

Dünyada ticari dengelerin doğuya kaydığını dile getiren Yıldırım, tarihi İpek Yolu’nun gelecekte dünya ticareti açısından önemli noktalara ulaşacağını vurguladı. Yıldırım, şunları kaydetti: “Doğu batıdan daha fazla büyüyor. Bu bir gösterge. Dünya ticareti doğuya kayıyor, doğudaki büyüme yüzde 11, batıdaki büyüme yüzde 6. Dolayısıyla dinamik değişim doğuya doğru oluyor. Bugün küresel ticaretin vazgeçilmez yolu denizyoludur, hala denizyoludur. Ama yakın gelecekte denizyolunun yerine geçecek olan yol tarihi İpek Yolu’dur.

Çünkü denize kıyısı olmayan ülkelerdeki büyüme, denize kıyısı olan ülkelerdeki büyümenin 2 katı. O halde doğal olarak denize kıyısı olmayan ülkelerin İpek Yolu güzergahına baktığımız zaman dünyadaki ekonomik büyüklüğün azami kısmını oluşturan 50’den fazla ülkedir. Japonya’dan Kore’den, Çin’den, Pakistan’dan, Afganistan’dan… Bütün orta Asya, Kafkasya, Türkiye, Ortadoğu ülkeleri hatta Kuzey Afrika, Balkan ülkeleri, Kuzey Avrupa’ya kadar olan çok geniş bir coğrafyada geleceği olan çok geniş bir güzergahtan bahsediyoruz.”

KÜRESEL İLİŞKİLER SINIR TANIMIYOR

İpek Yolu’nun yeniden canlandırılmasının sadece ulaştırma alanında değil, kültür, turizm ve iletişim alanında da yenilikler doğuracağını kaydeden Yıldırım, “Bu proje aynı zamanda bir iletişim yoludur. Bugün Uzakdoğu’dan Avrupa’ya fiber internet ağları da bu proje içerisinde yer alan yine tarihi İpek Yolu’nun vazgeçilmez birer güzergahıdır. Ulaşım işin bir boyutudur ama iletişim bugün çok daha önemli bir hale gelmiştir. Çünkü küresel ticaretin büyük kısmı sanal ortamdan yapılır hale gelmiştir. Küresel ilişkiler sınır tanımaz iletişim ağlarıyla çok daha hızlı bir şekilde gelişmektedir” değerlendirmesini yaptı.

Tarihi İpek Yolu’yla ilgili bilgiler veren Yıldırım, “İpek Yolu, Baharat Yolu, Kral Yolu ve şimdilerde Birleşmiş Milletler’in (BM) Diyalog Yolu diye de tanımladığı bu muazzam coğrafyada 50’nin üzerinde ülke var. Bu ülkelerle yapılan ticaret bu yolun esasını teşkil ediyor” ifadelerini kullandı.

GÜMRÜKLERDEKİ ENGELLERİ ÇÖZMELİYİZ

İpek Yolu ülkelerinin alt yapı yatırımlarına önem vermesi gerektiğini aktaran Yıldırım, ülkeler arası ticaretin kolaylaştırılmasına yönelik serbest dolaşım ve idari kolaylıkların da önemine değinerek, “Alt yapıyı geliştirmekle yetinmeyip bölgeler arası, bölgesel iş birliği ve daha büyük iş birliğini esas alarak bu muazzam güzergahın alt yapısını hem demiryolu olarak hem de karayolu olarak güçlendirmeliyiz. Bunun yanında ülkeler arasındaki geçişleri rahatlatmamız, kolaylaştırmamız gerekiyor. Bölge ülkeleri olarak gümrüklerdeki her türlü idari engelleri asgari düzeye düşürecek bir alt yapıyı da bu güzergahta bulunan ülkeler olarak sağlamak orta ve uzun vadeli hedeflerimiz arasında yer almalıdır. Ulaşım bir ticaret değildir. Ulaşım, ülkeler arasındaki ticaretin, ilişkilerin geliştirilmesi için bir araçtır” diye konuştu.

Örnekler vererek 2008 küresel ekonomik krizi sonrası havacılık sektörünün merkezi konumuna Türkiye’nin geçtiğini belirten Yıldırım, “Bu durum küresel ekonomideki değişimin somut bir göstergesi. Bizim Çin’den başlayan, Batı Avrupa’ya ulaşan bu tarihi yolu modern imkanlarla çok daha iyi kullanma imkanımız vardır. İki kıtanın yakasını birbirine bağlayan Marmaray projemiz de bu doğrultuda büyük bir adım olacak” ifadelerini kullandı.

AFGANİSTAN ULAŞTIRMA BAKANI

Afganistan Ulaştırma Bakanı Davud Ali Necefi ise İpek Yolu’nda sağlanan gelişmenin bölge ülkeleri için sürdürülebilir kalkınma dönemini başlatacağını belirterek, “Buradaki ülkeler iş birliği yaparsa bölgesel kalkınma kaçınılmaz olacaktır” İpek Yolu’nun yeniden inşa sürecinde ilişkilerin kurgulanması için barış ve istikrarın sağlanmasının hayati önemde olduğunu dile getiren Necefi, “Tarihi yolun üzerindeki ülkelerin önemi ve çevresel güçleri ortada. Ama burada istikrar ve barış süreci çok önemli konumda.

AZERBAYCAN ULAŞTIRMA BAKANI

Azerbaycan Ulaştırma Bakanı Ziya Memmedov da Bakü-Tiflis-Kars Demir Yolu Projesi’nin 2014 yılında Avrupa ve Asya arasında önemli bir köprü rolü oynamaya başlayacağına dikkati çekti. Azerbaycan’ın Sovyetler Birliği’nin dağılmasından sonra büyük problemlerle yüzleştiğini anımsatan Memmedov, “Azerbaycan bugün dünyada süratle yükselen ülkeler içinde. Doğalgazımızı diğer alanlarda da inkişaf etmek amacıyla kullanıyoruz. Petrol ve gaz projeleriyle alakalı birçok iş birliğimiz var. Burada tabi Türkiye’yle olan projelerimizin büyük önemi bulunuyor” diye konuştu.

Oturumun moderatörü İstanbul Ticaret Üniversitesi Rektörü Nazım Ekren ise İpek Yolu’nun canlanmasıyla, Washington ve Barcelona konsensuslarına alternatif olarak yeni ve güçlü bir ticaret köprüsü oluşacağını belirtti.

Asrın Projesi’nin açılışına 2 ülke başbakanı ile 9 yabancı bakan katılacak

ANKARA - Dünyanın en büyük ve önemli projelerinden, Türkiye’nin 153 yıllık rüyası Marmaray, Cumhuriyet’in 90. kuruluş yıldönümünde Cumhurbaşkanı Abdullah Gül, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan ile Japonya Başbakanı Shinzo Abe ve Romanya Başbakanı Victor Ponta ile 8 ülkeden 9 bakanın katılımı ile hizmete açılacak.

Cumhuriyetin 90. kuruluş yılı olan 29 Ekim’de devletin zirvesi ile Japonya Başbakanı Shinzo Abe ve Romanya Başbakanı Victor Ponta’nın katılımıyla açılacak. Türkiye’nin 153 yıllık rüyası Marmaray’ın açılış töreninde ayrıca Afganistan Ulaştırma ve Sivil Havacılık Bakanı Dr. Davud Ali Najafı, Azerbaycan Ulaştırma Bakanı Ziya Mammadov, Bulgaristan Ulaştırma, Bilgi ve İletişim Teknolojileri Bakanı Danail Papazov, Gürcistan Ekonomi ve Sürdürülebilir Kalkınma Bakanı George Kvırıkashvılı, Moldova Ulaştırma ve Yol Altyapısı Bakanı Vasile Botnarı, Arnavutluk Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Edmond Haxhınasto, İspanya Bayındırlık Bakanı Ana Maria Pastor Julıan ile Romanya Ulaştırma Bakanı Ramona Manescu ve Dışişleri Bakanı George Cıamba katılacak.

Japonya Bakanlar Kurulu Sekreter vekili Katsunobu Kato, Kara, Altyapı, Ulaştırma ve Turizm Bakanlığı Kıdemli Bakan Yardımcısı Tsuyoshi Takagı ile Kazakistan Bakan Yardımcısı Azat Bekturov, Almanya Ulaştırma, Bayındırlık ve Kentleşme Bakanlığı Müsteşarı Jan Muecke, Pakistan Limanlar ve Denizcilik Bakanlığı Müsteşarı Rukhsana Rehman’de hazır bulunacak.

Yazıcı: İpek Yolu ülkeleri işbirliğini artırmalı

İSTANBUL - Gümrük ve Ticaret Bakanı Hayatı Yazıcı, İpek Yolu ülkelerinin dünya ticaretindeki payının giderek arttığını belirterek, “İpek Yolu ülkeleri kendi içindeki işbirliğini artırmalı, ticaret alanında bir birlik oluşturma yolunda ilerlemelidir” dedi. Uluslararası İpek Yolu Kongresi ve 10. Adam Konferansı’nda konuşan Yazıcı, dünyanın en eski mücadelelerinin “İpek Yoluna” na hakim olmak için yapıldığını hatırlatarak, o dönemde İpek Yolu’na hakim olmanın dünyaya hakim olmak anlamına geldiğini söyledi. Yazıcı, dünyanın en uzun ve en eski uluslararası ticaret yollarından biri olan “İpek Yolu” nun tarih boyunca hem geçtiği bölgeleri iktisadi açıdan kalkındırdığını hem de doğu-batı kültür ve medeniyeti için bir köprü oluşturduğunu anlattı.

Çelik: Marmaray stratejik bir eksen oluşturacak

İSTANBUL - Kültür ve Turizm Bakanı Ömer Çelik, Türkiye’nin modern İpek Yolu’nda öncü bir rol üstlendiğini belirterek, “Marmaray tünelinin açılmasıyla İpek Yolu’nun kesintisiz bir şekilde işleyebilmesi, Doğu Batı hattındaki ulaşım hattının etkin bir şekilde kurulmasını temin edecektir. İpek Yolu’nun tarihteki önemini yeniden kazanmasına büyük bir adım olarak Marmaray stratejik bir eksen oluşturacaktır” dedi. Çelik, Ataşehir Silence Otel’de düzenlenen ‘’Uluslararası İpek Yolu Kongresi’’nin açılışında yaptığı konuşmada, bugün Marmaray’ın açılacak olmasının İpek Yolu üzerindeki şimdiye kadar sarf edilen çabanın, düşüncelerin yenilenmesini ve yeniden icat edilmesini zorunlu kılacağını söyledi. Çelik, sözlerini şöyle sürdürdü:

“Marmaray tünelinin açılmasıyla İpek Yolu’nun kesintisiz bir şekilde işleyebilmesi, Doğu- Batı hattındaki ulaşım hattının etkin bir şekilde kurulmasını temin edecektir. İpek Yolu’nun tarihteki önemini yeniden kazanmasına büyük bir adım olarak Marmara stratejik bir eksen oluşturacaktır.  Marmaray sayesinde bütün bir Avrasya coğrafyası, Uzakdoğu ve Batı, bu zenginlik ve refah merkezinden faydalanacaktır.”



x

WhatsApp İhbar Hattı

+90 (553) 313 94 23