• İSTANBUL
  • İMSAK
    00:00
    GÜNEŞ
    00:00
    ÖĞLE
    00:00
    İKİNDİ
    00:00
    AKŞAM
    00:00
    YATSI
    00:00
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0

ÇÖZÜM-DER'den Başkanlık sistemine tam destek

Yeniakit Publisher
2015-02-15 22:17:00 - 2019-01-31 14:47:10
ÇÖZÜM-DER'den Başkanlık sistemine tam destek

Charlie Hebdo karikatürüne, açtığı dava ile yasak getiren bölgenin etkin STK'larından ÇÖZÜM-DER Genel Başkanı Avukat Ercan Ezgin, "Çözüme samimi destek verenler Başkanlık sistemini de destekliyorlar" dedi.

Genel Merkezi Diyarbakır'da bulunan, birçok ilde temsilcilikle temsil edilen ve Peygamber Efendimize hakaret içeren Charlie Hebdo karikatürlerine karşı Diyarbakır Mahkemelerinde açtığı davayla ilk yasaklatan dernek olan  Çözüm Süreci Sivil İnisiyatif Derneği ( ÇÖZÜM-DER) Genel başkanı  Av.Ercan EZGİN" Bugün Başkanlık sistemine karşı çıkan Parti ve gruplar  ile 2007 yılında cumhurbaşkanının halk tarafından sandıkla seçilmesine karşı çıkanlar aynı parti ve gruplar olduğunu belirterek " Halka güvenmediler, halk cahildir kimi seçeceğini bilmez dediler, halk kendini yönetemezler yanlışına düştüler. Halk artık eski halk değil, halka güvenelim, söz artık halkındır, özellikle bölgemizde yaptığımız anket ve kamu oyu araştırmalarında çözüm sürecini samimi bir şekilde destekleyenler, başkanlık sistemini de büyük oranda desteklemektedir" dedi.

ÇÖZÜM-DER Başkanı Ercan Ezgin açıklamasının devamında, "Türkiye'nin hükümet sistemi olan parlamenter sistem uzun yıllar boyunca siyasal istikrarsızlıkların yaşanmasına,Cumhurbaşkanlarının seçilememesine, milletvekili transferlerine, ekonomik krizlere neden olmuştur. 1961-2002 yılı arasında 32 farklı hükümet kurulmuştur... Yani 41 yıllık zaman diliminde hükümetlerin ortalama görev süresi 1.5 yılın altında kalmıştır. 1989-2002 yılı arasında ise 11 hükümet değişmiştir... Küreselleşme sürecinde ülke yönetiminde hızlı, etkili ve verimli kararlar alınabilmesi ancak yasama, yürütme ve yargının birbirinden sert bir şekilde ayrıldığı başkanlık sistemine geçişle mümkündür" ifadelerine yer verdi.

"ERBAKAN, TÜRKEŞ VE ÖZAL DA DİLE GETİRDİ"

Başkanlık sisteminin kamuoyunda güçlü bir şekilde ilk kez dile getirildiği dönem Turgut Özal dönemi olmuştur. Ancak vefatının ardından bu tartışmalar Türkiye'nin gündeminden düşmüştür. Bugün Türkiye'nin en önemli anayasal sorunlardan birisi hükümet sistemine ilişkindir. Ancak Türkiye 2002 yılından beri sağladığı siyasal istikrar sayesinde ulaştığı ekonomik, siyasal, toplumsal ve uluslararası ilişkiler anlamındaki pozisyonunu istikrarsızlığı ve kaosu bünyesinde taşıyan mevcut parlamenter hükümet sistemiyle her an kaybedebilir" şeklinde konuştu.

Başkanlık Sisteminin Türkiye için en ideal hükümet modeli olduğunun Alparslan Türkeş'in " Dokuz Işık" adlı Kitabında yer aldığına da dikkat çeken EZGİN, şunları kaydetti: Başkanlık sistemi 1970 yılında Necmettin Erbakan'ın öncülüğünde kurulan Milli Nizam Partisi programında yer aldı. Ardından Özal ve sonrasında Demirel başkanlık sitemini tartışmaya açtı.. Son olarak Ak Parti 2001 yılında kuruluş bildirgesinde Türkiye'de başkanlık sistemini yeniden tartışmaya açacağını deklere etti. 1982 Anayasasını hazırlayanlar, Türkiye'nin yapısına uygun bir hükümet sistemini değil, kendi vesayetlerini devam ettirecek ve her türlü kaosu beraberinde getirecek hükümet sistemi yapısı oluşturmuşlardır. Bu yapı dünyada hiçbir örneği olmayan ne olduğu belirsiz bir yapıdır. Bu yapı demokratik devlet ve hukuk devleti ilkesiyle tamamen çelişkilidir. Bu yapı istikrarsız hükümetler oluşturur, ekonomik bunalımlara açıktır,vesayet kurumlarını güçlendiren bir yapıdır."

"TOPLUM BİLİNÇLİ BİR ŞEKİLDE KAPMLARA BÖLÜNDÜ"

Toplum önce alevi-sünni, sağcı-solcu, Türk-Kürt diye kamplara ayrıldı. Ardından bu grupların birbiriyle adeta savaştığı bir ortam oluşturularak, çatışmalar körüklendi. Kardeşin kardeşi öldürdüğü, cebinde taşıdığı gazete nedeniyle insanların hayatlarını kaybettiği bireysel olaylar özellikle 1977 sonrasında Maraş'ta, Çorum ve Sivas gibi bölgelerdeki olaylar neticesinde topluca insanların katledildiği anarşik ortamlara dönüştü. Tüm bu olayları kendilerine meşruluk gerekçesi olarak gören darbeciler ise "şartların olgunlaşmasını" beklediler. Tam da bekledikleri gibi oldu ve 12 Eylül darbesi gerçekleşti. Darbe döneminde 650.000 kişi göz altına alındı,210.000 dava açıldı 230.000 kişi sıkıyönetimlerde yargılandı. 7.000 kişi idam cezasıyla yargılandı. İdam cezası ve cezaevlerindeki işkencelerde yaklaşık 1.000 kişi hayatını kaybetti. Bir sağdan bir soldan insanlar asıldı.
2000 yılında gelindiğinde gecelik faizler % 1700'e çıkmıştır... Şubat 2001 de 1 ABD doları 3 günde 685 liradan 920 liraya çıkmıştır.

"YETER SÖZ DE KARAR DA ARTIK MİLLETİN KENDİSİNİNDİR"

Açıklamasının devamında başkanlık sisteminin özelliklerine de dile getiren EZGİN, sözlerine şöyle devametti:

"Yürütme organı yani başkan tek kişiden oluşur. Başkan aynı zamanda devlet başkanıdır. Başkan Halk tarafından seçilir ve halka karşı sorumludur. Başkan ve yardımcılarının meclis içinden seçilmesi yasaktır.Başkanlık sisteminde başkan halk tarafından seçildiği için ve süreli seçildiği için yalnızca halka karşı sorumludur. Bu sistemde denetimi halk yapar, yasama ve yürütme seçimle başa gelir.Halk başkanın görev süresi boyunca siyasetinden memnun ise onu yeniden seçer, aksi halde başka bir adaya oy vererek onu başkanlıktan indirir. Başkanlık siteminde başkan ve parlamento arasında bir çatışma olması durumunda başvurulmak üzere öngörülen" birlikte seçimlerin yenilenmesi" hali vardır. Bunun dışında başkan ve parlamento görev süresi bitmeden süresi değişmez. Başkanlık sisteminde hesap sorulacak kişi başkan ve onun partisidir. Ayrıca başkanlık sisteminde yasama organı çok daha etkili ve yetkilidir. Yasa yapma ve bütçeyi onaylama gibi iki önemli yetki meclistedir. Bu sayede meclis başkanı kendisine muhtaç kılmakta ve başkan meclis ile iyi geçinmek zorundadır. Başkan ve bakanlar kanun yapma yetkileri, tasarı hazırlama yetkileri yoktur. Meclis çalışmalarına katılamazlar. Başkanlık sisteminde vekiller kendilerini bugünkü siyasi sisteme göre daha bağımsız hissederler.

YASAMA ORGANI ANCAK GÖREVİ İLE SUÇLARDAN DOLAYI BAŞKANI GÖREVDEN ALABİLİR.

Kural olarak başkanlık siteminde bakanların, yüksek mahkeme üyelerinin ve büyükelçi atamaları gibi bazı önemli atamalar için meclisin onayı gerekir. Ayrıca millerler arası antlaşmalar yapma yetkisi başkana aittir iken   yapılan antlaşmaların geçerli olması meclisin onayına bağlıdır. Ayrıca başkanlık sisteminde kongre yani meclis yürütme organının hazırladığı bütçeyi onaylama, onaylamama veya değiştirerek onaylama yetkisine sahiptir.Başkan yasama organından güven oyu almaz ve yasama organı tarafından görevinden alınamaz. ABD'de parlamento bir yandan temsilciler meclisi biryandan da senato olmak üzere ikili bir yapı arz eder. Bu çift meclisli yapı ABD'nin başkanlık siteminin zorunlu bir sonucu değil federal yapının zorunlu bir sonucudur. Temsilciler meclisi bütün federe devletlerin halkını toplamını temsil eder, senato ise halkı değil federe devletlerin kendisini temsil eder. Sistemleri otoriter yada totaliter olarak tanımlamamıza sebep olan şey ona hayat veren bireyler ve millettir ve ülkenin sosyal, ekonomik, siyasi vb.şartlarıdır. Dolayısıyla otoriter rejimler parlamenter bir hükümet modeli yürürlükte iken de ortaya çıkabilir. Sonuç olarak Türkiye'de seçmen kendisini demokratik teamüllere uygun bir biçimde yönetecek kişileri seçme olgunluğuna, bilgisine ve hakkına da sahiptir. Bugün başkanlık sitemine karşı çıkanlar 2007 yılında Cumhurbaşkanının halk tarafından seçilmesine de karşı çıktılar. Halka güvenmediler, "halk cahildir, kimi seçeceğini bilmez ve kendini yönetemezler" yanlışına düştüler. Halka güvenelim, söz artık halkındır."

x

WhatsApp İhbar Hattı

+90 (553) 313 94 23