Bakterilerin uzun süreli hafızaya sahip olduğu keşfedildi

2016-03-08 21:36:00 -
Bakterilerin uzun süreli hafızaya sahip olduğu keşfedildi

Bazı bakteri türlerinin uzun süreli hafızaya sahip olabildiği, buna bağlı olarak bazı şeylere karşı bağışıklık kazanarak daha uzun süre yaşadıkları keşfedildi.

Mikroskobik canlı türlerinden birisi olan bakteriler, yararlı olabildikleri kadar zararlı da olabiliyorlar. Son derece karmaşık bir yapıya sahip olan bu canlı türleri, yapılarındaki gizemin keşfedilebilmesi amacıyla birçok araştırmaya kurumu tarafından mercek altına alınıyor.

The Swiss Federal Institute of Aquatic Science and Technology ve ETH Zurich'te görevli olan bilim adamlarının yaptığı çalışmalar, bazı bakteri türlerinin insanlar gibi uzun süreli hafızaya sahip olduğunu ortaya koydu. Yalnız başlarına bakterilerin kısa süreli hafızaya sahip olduğu ve yaşadıkları olayları bir süre boyunca hatırlayabildikleri biliniyordu. Yeni bir araştırma, toplu halde yaşayan bakterilerin hafızalarındaki olayları uzun süre koruyabildiklerini ortaya koydu.

Araştırmanın başında bulunan Roland Mathis ve Martin Ackermann, bakterilere uyarılar göndererek deneyi gerçekleştirmiş. Öncelikle bakterilere zarar verecek bir işlemi tekrarlayan bilim adamları, tek yaşayan bakterilerin yaklaşık 30 dakikalık bir hafızası olması nedeniyle acı verme işlemini aralıklarla tekrarlamışlar. Tüm bu işlemlerde yeniden acı verilen noktaya dönen bakteriler, uzun süreli hafıza belirtisi göstermemişler. Ancak bu test koloni halindeki bakterilerle gerçekleştirilince işler farklılaşmış. Acıya maruz kalan bakteriler, uzun süreli hafızaya sahipmiş gibi davranmışlar ve acı verilen bölgeye saatlerce uğramamışlar. Acı verme eyleminin bir tür uyarı olduğundan bahseden bilim adamları, koloni halinde yaşamak yerine tek olan bakterilerin hiçbirinin aynı davranışı sergilemediğini açıkladılar.

Bazı tek hücreli canlı türlerinin birlikte çalışarak büyük bir vücudun farklı organları gibi davrandığı biliniyor. Onlar gibi olmasa da bir şekilde takım çalışması yapan bakterilerin hangi yöntemle uzun süreli hafıza geliştirdikleri hala sırrını koruyor. Martin Ackermann: "Eğer bakterilerin uzun süreli hafıza geliştirme yöntemlerini öğrenebilirsek, bu canlı türlerinin kolonilerini kontrol altında tutabiliriz" şeklinde açıklamalarda bulundu. Uzun süreli hafızanın ne gibi getirilerinin olabileceğine de değinen bilim adamı, stres yüzünden ölebilen bu canlı türlerinin strese karşı bağışıklık kazanabileceğini belirtti.

(webtekno)